2016

sze.

08

Zrínyi kirohanása 3D

zrinyis_charge_ekho_hd.jpg
Az idén emlékezünk meg Szigetvár 1566-os ostromának 450 éves évfordulójáról. Ez az esemény ihlette a legújabb alkotásomat.

Sokat gondolkoztam azon (tényleg), hogy mi is legyen a következő nagy volumenű képem. Egy részről ott volt a Budavár visszavétele 3d-ben, amiből sokat tanultam.. pontosabban a hibáimból és imádtam a készítésének a legtöbb részét, másrészről valami nagyobbat szerettem volna. Így egy kis kutatómunka után jött a döntés, hogy Peter Krafft Zrínyi kirohanása című művét kéne megcsinálni 3D-ben. Ám itt jött a legnagyobb dilemma: oké a kép maga teljesen rendben van, de kövezzetek meg, nekem a kompozíció nagyon nem tetszik. Túlságosan össze van nyomva. Persze nyilván egy ilyen ostrom nem arról szólt, hogy kedélyesen mindenki teázgat a maga kis privát szférájában, de akkor is... Pár vázlat után döntöttem: készítek inkább egy saját verziót.

Íme az animáció a "festményből":



És a mű készítését megtaláljátok a tovább gomb után:

A videó az alkotás folyamatairól, egy percben a kényelmeseknek :)

Az eredeti festmény:

peterkrafft_zrinyi.jpg
Ez volt az első vázlatok egyike, ne nevessetek rajta (legalábbis ne jobban, mint én tettem amikor újra előkapartam :) )

zrinyi_ekho_firstsketch.jpg
Miután a vázlat megvolt, készült hozzá egy szín táblázat is, amit igyekeztem betartani, de ahogy haladtam a project-el, egyre inkább elkanyarodtam egy másik irány felé. Akik ismerik a képeimet, azok tudják, hogy többnyire a meleg színek felé tendálok, na de ne szaladjunk ennyire előre.

A vázlat után a szokásos "blokkokból építsük fel az alapokat" jött. Ki hova kerül a térben. Tisztára, mint a legozás ;) Amúgy jó sűrűn pakoltam a szereplőket, de még lehetett volna bőven pakolászni, viszont akkor aztán tényleg káoszba fulladt volna a jelenet.

zrinyi_ekho_mainblocking.jpg

Miután a blocking elkészült, jöhetett a karakterek kidolgozása, persze itt még csak az alap modelleket csináltam meg. Eléggé össze-vissza haladtam velük, de mivel nem volt semmiféle kötöttség, így ez nem okozott túl nagy gondot, mint egy jó kis nyári saláta amibe beledobáljuk a hozzávalókat :P

zrinyi_ekho_alapmodellek.jpg

Az ember alapok nagy részét makehumannal "csináltam", csak felesleges időpazarlás lett volna mindegyiket külön-külön lemodellezni, na persze még fel is kellett őket öltöztetni :D Úgyhogy elkészítettem az alap riggelést (hogy tudják mozgatni a végtagjaikat a drágák :) ), természetesen Genomával (ugh, imádom, még ha néha macerás is tud lenni :D ) Majd ezt követően jöhetett a karakterek kidolgozása, órákon át tartó kutatómunka jutalmaként. Körülbelül 40-50 referenciaképet vadásztam össze a netről és hogy meglegyen a hangulat benyomtam az Egri csillagokat is valamikor :)

zrinyi_ekho_referenciak.jpg

Sőt... khmm, még a Szulejmán sorozatba is belepillantottam, de pssszt :)

A referenciák után már körülbelül folyamatosan haladtam a karakterekkel:
- alap
- ruhamodellezés
- vonások egyénre szabása
- textúra készítés
- finomítások

A ruhákhoz körülbelül 45-féle egyéni textúra készült és persze ezek variálásával még több. Viszont a gyűrődésekhez nem kellett mindegyikhez saját normalmap-ot gyártani, abból 10 készült, persze elforgatva őket kapásból 40 félét lehet kihozni ;) A fejekből szintén készült egy pár darab, na jó...12 féle.
Csak mutatóba pár textúra ( a 235-ből ):

zrinyi_ekho_textures.jpg
A folyamatos finomítás közbeni render, itt még pár dolog félkész volt, de már azért jól nézett ki ;) :

zrinyi_ekho_gi_geo.jpg
58 török és 25 magyar karakter lett legyártva és van egy-két duplikált is, de nem feltűnő helyen; csak hogy foglalják a helyet ;) A "Budából" okulva már meg sem próbáltam ennyi karaktert úgy megjeleníteni, hogy mindegyik tudjon mozogni. Csak, hogy tiszta legyen a kép, hány karakterről is van szó :)

zrinyi_ekho_osszkarakter.jpg
Miután szépen felöltöztek vitézeink és török khmm, "barátaink" is, jöhetett a végső finomítás; a környezet csinosítása. Az apró kis pernyék a levegőben instanceok, gyakorlatilag egy pont felhőre raktam rá 10 féle méretű és formájú pernyedarabkát, és ezeket variáltam. Ezen kívül ami sokat dobott a dinamikán, az a nyílvesszők berakása volt. Mivel itt még erősen mozgolódott a fejemben a teljes mozgásos animáció, így a nyilak a közeli részeken egyesével, a távolabbi helyeken pedig csoportokban kerültek be.

zrinyi_ekho_nyilak.jpg

A jelenetben egyébként van egy fő nap (dpsun) és még két fényforrás; egyik jobbról, a másik pedig balról. A jobboldali fény picit narancs színnel szórja meg a törököket, a baloldali pedig kékkel. De tényleg csak nagyon hangyányit.

zrinyi_ekho_scene.jpg
Oh, ha már a nyilas képen látszik, akkor egy aprócska hódpikkelynyi kitérő: a háttérkép is, mint a többi textúra saját festés. Nem akartam direktben betolni a szokásos narancs-kék verziót, de ha már van egy égő vár, akkor azért adja magát a narancsos szín.

zrinyi_ekho_dome.jpg
Bár említettem a mozgást, a végső animációba mégsem került bele, pusztán azért, mert egyáltalán nem lehetett észrevenni. Eredetileg laaaaaaassssssssssúúúúúú mozgásokat szerettem volna, de a tesztek egyértelműen mutatták, hogy felesleges időpocsékolás lenne. Jó, azért így is elmolyoltam velük két napot :( Valószínűleg, egy hosszabb jelenetben jobban kijött volna minden mozgó rész. Egyébként a teszthez, pokróc, zászló, nyilak és pár kardozó mozdulat készült el.

A környezettel folyamatosan haladtam: fák, bokrok, nád, szóval amilyen zöldség csak eszembe jutott.

Ahogy haladtam a munkával, már elkezdtem próbálgatni a színezést, hogy milyen irányba is kéne elmenni. Végül egy kicsit hidegebb verzió mellett tettem le a voksomat. Csináltam egy fekete-fehér verziót is (oké-oké, tudom, hogy nem fekete-fehér teljesen :D )

zrinyi_ekho_bw.jpg
Mivel a véglegesnek azért illene színesnek lennie, ezért megszámlálhatatlan mennyiségű teszt készült. Bár igazából meg is lehet számolni: egészen pontosan 96 :) Nehéz volt a döntés, mert mindegyik tetszett valamiért, na ezeket összegyurmázni egy képbe... brrrr, azért íme négy kedvenc belőlük:

zrinyi_ekho_gradings.jpg

A következő képen pedig a végső kompozíció van, nem feltétlenül kell mindig a hármas szabályt alkalmazni, sőt. Viszont itt a jelenet miatt valahogy adott volt; persze a kardokkal, fákkal és dőlésszögekkel igyekeztem a szemet a magyar oldal felé irányítani. Talán tudat alatt ezzel kompenzálva a török túlerőt? hmm...

zrinyi_ekho_composition.jpg
Az animációra először is készítettem egy vázlatot. Berajzolgattam a fő a kameramozgásokat és azokat egészítettem ki érdekesebbnek tartott jelenetekkel, persze a végső animációba már sokkal-sokkal kevesebbet pakoltam be, mint amit lerendereltem. Jó sok másodpercnyi ment a levesbe :P Amúgy a képkockánkénti idő annyira nem is volt vészes 1-max 2 perc framenként. Pár jelenet készült :) A narancssárga keretben levők pedig azok amik végül szintén kukázva lettek egytől-egyig. Először jó ötletnek tűnt betenni füstöt a jelenetbe, de végül annyira elrontotta a kontrasztot, hogy törlés gomb lett belőle :D

zrinyi_ekho_allshots.jpg

Két hét renderelgetés után elkészült az animáció is, de persze ehhez még zene is kellett. Nos jóóó sok napi kutakodás után sem sikerült olyan magyar művet találni, aminél azt éreztem volna, hogy igen ez lesz a jó. Így unokatesóm segítségét kértem, hogy tegyünk alá valami használható muzsikát....nos azt hiszem sikerült egész jól feltuningolni Juhani Junkala - Epic Boss Battle művét ;)
Egyébként a teljes munkaidő, az  két és fél hónap volt, munka utáni szabadidőben.



A kép készülte közben senki sem sérült meg! (azaz de... én a vállamon, de az nem a rajzolgatás miatt :P )

Végezetül pedig a szokásos köszönet nyilvánítás az összes embernek akik támogatják a sorozatos agymenéseimet:
Elsősorban Feleségnek Roxynak, mert elviseli a mániámat :D
Davidnek, mert folyamatosan csak tanulok tőle :)
Cometnek (aki amúgy Curs :) ), mert jó az amit csinál és nem csak a zenékre gondolok :P
Peternek, Hungynak és Gabcsinak, mert ennyi idő után is engedik, hogy bombázzam őket a készülő képekkel :D
A Bassdrive családnak, mert szinten tartják a pörgésemet O:)
És végezetül Tofunak és Legonak, akik a legfárasztóbb pillanatokban is mosolyt csalnak az arcomra <3

Most egy kis pihi és tényleges festegetés következik ;)

Köszönöm a figyelmet:

ekho

ui: ha kérdés, ötlet, javaslat van, akkor hajrá :)
ui2: ha valaki fel szeretné használni vagy megjelentetni, akár újságban, akár a televízióban; akkor legalább egy emailt eresszen meg, mert nem örülnék neki ha MEGINT valaki más szólna, hogy látta és én nem is tudtam róla... Ugye kedves Rtlklub és Blikk :) ...

A bejegyzés trackback címe:

https://ekho.blog.hu/api/trackback/id/tr5311683075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Papp Levente 2016.09.10. 11:17:57

Azta! Csak így tovább mester.

Hegedűs Dániel 2016.09.20. 17:25:49

Kedves Ekho!
Először is fantasztikus a kép, és a videó is! Nagyon jó a leírás is, hogy hogyan építesz fel egy ilyen remekművet, csak egy kérdésem lenne ezzel kapcsolatban: A textúrákat nagy vonalakban hogyan készíted? Valamilyen valós képeket feldolgozva, vagy a semmiből fested őket?

A választ előre is köszönöm, és alkoss még sok ilyen képet! :D

ekho. 2016.09.20. 18:08:05

@Hegedűs Dániel: Többnyire is-is. A helyzettől függ, általában amikor valósághű dolgokat kell csinálnom, akkor törekszem arra, hogy minél több referencia képet gyűjtsek össze és azokból gyurmázom össze a végleges textúrát. Ez persze sokszor kivitelezhetetlen, akkor kénytelen vagyok megfesteni. Viszont van egy harmadik opció is: amikor a kihívás miatt festek meg valamit, az a legjobb :)

ui: most úgy döntöttem, hogy kicsit pihenek és csak vázlatokat festegetek... nos ez egészen az ötödik képig állt, saaaaaajnos, az egyik képet muszáj megcsinálnom 3D-ben :D :D :D

Hegedűs Dániel 2016.09.20. 20:30:38

@ekho.: Köszönöm a választ, és továbbra is kíváncsian várom a képeid! :D
süti beállítások módosítása